Čísla a data v byznysu jsou klíčovým ukazatelem a neměli bychom se jim vyhýbat. Existují velmi užitečné nástroje, které nám pomáhají v lepší orientaci a fundovaných rozhodnutích a jedním z těchto nástrojů může být Google Analytics.
„To je moc složité.“
„To nikdy nepochopím.“
„S čísly jsem už na škole nebyla kamarádka.“
Nejprve bych chtěla zdůraznit, že práce s Google Analytics (GA) se dá naučit a dokonce to může být ve finále zábava. Budiž ti velkou motivací, že jsem prakticky celý gympl měla z matiky čtverec a nikdy jsem nějaké vzorečky a procenta už nechtěla vidět … dnes miluji 😍 práci s GA a rovnou jsem k tomu přidala i Google Ads.
Když se ta procenta totiž týkají krásného konverzního poměru – tzn. že lidé přicházejí na eShop, nakupují a ta návštěvnost a prodeje jdou z nuly až do nebes, tak člověk získává úplně nový pohled … I když dřív to ta matikářka prostě neuměla tak zajímavě podat.
Já se o to pokusím … Pokusím se ti Google Analytics představit tak, aby tě lákalo se o něj začít víc zajímat, aby ti to dávalo smysl a celé ti to přišlo nejen pochopitelné, ale i uchopitelné.
Vše na konkrétních příkladech z praxe a začnu tím nejobvyklejším.
Toto je velmi častá úvaha a teoreticky může být i správná. Bez marketingu a reklamy se často eShop nepohne, protože o něm jednoduše nikdo neví. Zároveň se nabízí velmi logická otázka – Do jaké reklamy? 🤔
Tento přehled s transakcemi a tržbami u sebe uvidíš, když budeš mít vše nastavené a data se budou sbírat.
Co tedy z tohoto přehledu dat a čísel můžeš vyvodit, když zvažuješ vyšší investici do reklamy a tady máš černé na bílém, jak si jaký kanál vede.
Nabízí se hned několik možností a budu vycházet z toho, co vidíš na obrázku, i když je zobrazeno pouze 10 řádků, ty si samozřejmě u sebe zobraz všechny nebo minimálně ty, kde došlo ke transakci. Časové období ⏱ zvol 30 dní, kvartál nebo celý rok a sleduj rozdíly (má vliv sezónnost, roční období, svátky, slevy – každý máme trošku jiný cyklus eShopu).
To jsou čtyři zcela konkrétní možné scénáře a závěry, ale defacto čtyři různá řešení. Vysvětlím:
Vnímáš ty rozdílné možnosti a řešení? To bylo pouze pár návrhů. Určitě bych data zkoumala více a ať už bych se rozhodla pro jakoukoliv cestu, tak bych vše v GA kontrolovala, porovnávala a ujišťovala se o správnosti ✅ mého rozhodnutí.