„Mám málo objednávek, nasypu víc do reklamy“ aneb Google Analytics (prakticky) pro eShopařky, 1. část

Čísla a data v byznysu jsou klíčovým ukazatelem a neměli bychom se jim vyhýbat. Existují velmi užitečné nástroje, které nám pomáhají v lepší orientaci a fundovaných rozhodnutích a jedním z těchto nástrojů může být Google Analytics.

Tento nástroj obecně vyvolává spíše rezistenci spojenou s obavami. 😨

„To je moc složité.“

„To nikdy nepochopím.“

„S čísly jsem už na škole nebyla kamarádka.“

Nejprve bych chtěla zdůraznit, že práce s Google Analytics (GA) se dá naučit a dokonce to může být ve finále zábava. Budiž ti velkou motivací, že jsem prakticky celý gympl měla z matiky čtverec a nikdy jsem nějaké vzorečky a procenta už nechtěla vidět … dnes miluji 😍 práci s GA a rovnou jsem k tomu přidala i Google Ads.

Když se ta procenta totiž týkají krásného konverzního poměru – tzn. že lidé přicházejí na eShop, nakupují a ta návštěvnost a prodeje jdou z nuly až do nebes, tak člověk získává úplně nový pohled … I když dřív to ta matikářka prostě neuměla tak zajímavě podat.

Já se o to pokusím … Pokusím se ti Google Analytics představit tak, aby tě lákalo se o něj začít víc zajímat, aby ti to dávalo smysl a celé ti to přišlo nejen pochopitelné, ale i uchopitelné.

Vše na konkrétních příkladech z praxe a začnu tím nejobvyklejším.

„Mám málo objednávek, nasypu víc do reklamy.“

Toto je velmi častá úvaha a teoreticky může být i správná. Bez marketingu a reklamy se často eShop nepohne, protože o něm jednoduše nikdo neví. Zároveň se nabízí velmi logická otázka – Do jaké reklamy? 🤔

Jaká reklama stojí za pozornost a finance, aby to nebyla ztráta času a vyhozené peníze?

Tady ti může pomoci právě Google Analytics a jeho „AKVIZICE“.

Již v „Přehledu“ vidíš „Nejlepší kanály“, které ti na eShop přivádějí zákazníky.
Následně „Veškerá návštěvnost“ -> „Zdroj/Medium“ ti sdělí odkud konkrétně přišli a za kolik nakoupili.

Tento přehled s transakcemi a tržbami u sebe uvidíš, když budeš mít vše nastavené a data se budou sbírat. Pokud nic moc nevidíš, tak nezoufej i na to mám řešení a tím se Video 📹 průvodce Google Analytics.

Co tedy z tohoto přehledu dat a čísel můžeš vyvodit, když zvažuješ vyšší investici do reklamy a tady máš černé na bílém, jak si jaký kanál vede.

Nabízí se hned několik možností a budu vycházet z toho, co vidíš na obrázku, i když je zobrazeno pouze 10 řádků, ty si samozřejmě u sebe zobraz všechny nebo minimálně ty, kde došlo ke transakci. Časové období ⏱ zvol 30 dní, kvartál nebo celý rok a sleduj rozdíly (má vliv sezónnost, roční období, svátky, slevy – každý máme trošku jiný cyklus eShopu).

Ještě jednou pro připomenutí obrázek, ze kterého budu vycházet.
  1. Vidíš, že nejlépe si vedl „google/cpc“ tedy placená reklama na Googlu. Můžeš tedy investovat více pouze do ní.
  2. Vidíš, že „organic“ ti přivádí hodně potenciálních zákazníků, takže SEO není úplně špatné. Mohla by ses poradit se specialistou či copywriterem na lepších prodejních textech, abys potenciální zákazníky proměnila na věrné zákazníky.
  3. Vidíš, že si vedou dobře zbožáky tedy „zbozi“ a „heureka“ i Google reklama. Můžeš rozpočet rozdělit rovnoměrně mezi všechny tři.
  4. Vidíš, že si vedou dobře zbožáky. Mohla by ses na ně více zaměřit, víc je podpořit a Google reklamu ponechat jak je.

To jsou čtyři zcela konkrétní možné scénáře a závěry, ale defacto čtyři různá řešení. Vysvětlím:

  1. V prvním případě žhavíš telefon a voláš 📞 specialistovi na Google reklamu (PPC specialista/PPCčkář), abys s ním probrala, jak reklamu více podpořit, jaké jsou další možnosti a peníze „spolkne“ PPCčkář za více práce a kredit na reklamu.
  2. Ve druhém případě hledáš kontakt na SEO specialistu či copywritera. Probíráte možnosti prodejních textů, možná přijde na přetřes blog/poradna/tipy a investice půjde tímto směrem.
  3. Ve třetím případě nikam nevoláš, nikoho nehledáš a investici sama rovnoměrně rozdělíš.
  4. Ve čtvrtém případě dobiješ kredit na Google reklamu, jako vždy a zaměříš se víc na zbožáky. V Heurece se podíváš, jak máš spárované produkty (jestli se produkty zobrazují v kategoriích) a na „bidding“ (nastavování ceny za proklik).

Vnímáš ty rozdílné možnosti a řešení? To bylo pouze pár návrhů. Určitě bych data zkoumala více a ať už bych se rozhodla pro jakoukoliv cestu, tak bych vše v GA kontrolovala, porovnávala a ujišťovala se o správnosti ✅ mého rozhodnutí.

Inspiruji svým příběhem. Prošla jsem si temnou nocí duše, ale nyní již kráčím po jiné cestě. Od zmatené dívenky s pěti diagnózami k odvážné a silné ženě podnikatelce. <<< k mému příběhu tudy >>> Na svém blogu sdílím střípky ze svého života, své myšlenky, názory a marketingové strategie pro On-line podnikatelky a eShopařky Jsem specialistka na Google Analytics a možnosti možností. Energetická roztleskávačka a každým coulem Multipotenciálka se smyslem pro celek i pro detail.