„Tahle reklama se mi nevyplácí, vypnu jí“ aneb Google Analytics (prakticky) pro eShopařky, 2. část

Pokračování Google Analytics (prakticky) pro eShopařky, kde se opět zaměříme na reklamu. V první části jsem se věnovala tématu „Mám málo objednávek, nasypu víc do reklamy“ – stojí určitě za přečtení, pokud si ještě nečetla , tak >>> tudy vede cesta.

Další příklad z praxe, se kterým se setkávám a který se týká reklamy.

„Tahle reklama se mi nevyplácí, vypnu jí“

Logická úvaha … Vyplácí se mi? Tak ji nechám. Nevyplácí se mi? Tak ji vypnu. Já bych byla opatrnější, řeknu PROČ. On ten Google Analytics 📊 je trošku mrška v tom, které reklamě připíše zásluhu za dokončenou objednávku.

Vysvětlím: Představ si to, jako když zákazník objedná na eShopu a zvolí dopravu Zásilkovnu na výdejní místo.

  • KROK 1 – Obchod přijme objednávku a dá povel do skladu.
  • KROK 2 – Ve skladu se zboží zabalí 📦 a vyčkává se na kurýra.
  • KROK 3 – Přijede kurýr a odveze zboží na depo.
  • KROK 4 – Na depu to vyzvedne další kurýr a odveze na výdejní místo.
  • KROK 5 – Zákazník přijde na výdejní místo a zásilku si převezme.

V čem je GA mrška? Tu dokončenou objednávku připíše výdejnímu místu, kde si zákazník zásilku převzal (tedy kroku 5). Trošku nefér viď? Kdyby obchod objednávku nepřijal, sklad nezabalil a kurýr neodvezl, tak má zákazník prd. 🤷‍♀️

Tohle je klasický nákupní proces, kdy zákazník zboží vygooglí, pak porovná na Heurece a nakonec nakoupí přes remarketingovou reklamu. Ve chvíli, kdy bys měla pocit (a viděla bys to i v GA přehledech), že na Heurece jen vyhazuješ peníze za prokliky a zákazníci nakupují přes Google reklamu a tu Heureku bys tedy vypla, tak je ti asi jasné, že bys odstranila důležitý mezičlánek (kanál, který na konverzní cestě asistoval).

V podstatě bys zrušila vyzvednutí od kurýra a balíček 📦 by ti zůstal ve skladu. Podobně jako například shodit ze stolu práci specialisty na SEO. Nemusely to být vyhozené peníze, ta cesta organikou mohla začít. Bohužel na principu „ten poslední slízne nejvíc smetany“ funguje většina základních GA přehledů a jak jsem už popsala, ta cesta zákazníka je složitější a delší. Vše se nemusí odehrát během jednoho dne a jedné interakce.

Schválně mrkni na tento přehled, jak je ta cesta složitá. „Nejčastější konverzní trasy“ zobrazují všechny ty kroky k cíli (tedy od prvního kontaktu až k nákupu). Toto je „Trasa výchozího seskupení kanálů“, ale možností je víc.

Č.1 – zde vidíš, že organika hrála roli na začátku i na konci. Č.2 – zde vidíš dokonce 2x organické vyhledávání, 2x placené vyhledávání a 3x přímou cestu než došlo k nákupu.

Přehled s těmito přesnými názvy u sebe neuvidíš (u sebe to máš obecněji, jako na obrázku výše), to jsem si vytvořila pro vlastní potřebu. Nicméně ti chci ukázat, že ta možnost přizpůsobení tu také je, protože vidím i konkrétní názvy reklam, které se jinak „schovají“ pod „placené vyhledávání“.

Č.1 – zde vidíš, že trasu tvořilo 2x organické vyhledávání (konkrétně Google) a placené vyhledávání (konkrétně reklama na Tréninkové pomůcky). Č.2 – v dalším řádku je vidět, že cestu začalo placené vyhledávání (opět reklama na Tréninkové pomůcky), pokračovala organika (konkrétně Google) a finish opět placené vyhledávání (konkrétně brandová reklama).

Jaký můžeš z těchto přehledů udělat závěr? (pouze na základě toho, co je vidět na těchto dvou přehledech, řádků je tam víc) Tady ti trošku pomůžu a podělím se o své závěry:

  1. Vidím, že mi na začátku fungují skvěle odkazující stránky, přesněji využíváme zbožáky (Heureka, Zboží). Mohu je tedy ponechat, třeba si pohrát s biddováním (nabídnu víc za proklik) či to lehce navýšit. Určitě je nevypnu, zrušila bych startovače.
  2. Organika si také umí vzít slovo, prozatím jsem do ní nic neinvestovala (interní info, že pro náš eShop nevyužívám SEO specialistu) a mohu vše ponechat. Tady není, co vypínat.
  3. Placená reklama funguje ve všech fázích a krocích, zde např. „Tréninkové pomůcky“ fungují skvěle (aby taky ne, zbožáky pro ně nemají kategorii). Rozpočet mohu ponechat a mohu se pídit, které další aktivní kampaně (aktuálně jich máme 5) nejvíc fungují a tam třeba přisypat. Určitě reklamu nevypnu.
  4. Vidím, že sociální sítě se neobjevují, ale protože je to doplňkový kanál (opět interní info), tak je nemusím víc řešit. Opět není, co vypínat.

Tak a teď už víš, že na jakém principu funguje většina základních přehledů a reportů v Google Analytics a proč je potřeba se na ně dívat ještě trošku hlouběji. S tím pomáhají tzv. „Atribuční modely“.

Je dobré vědět, že existuje několik modelů, které se mezi sebou dají porovnávat (dají se vytvořit i vlastní modely) a jsou i defacto takovým přehledným shrnutím, jak si který kanál vedl, jako startovač, asistovač a finalista. 🎆

Porovnávat můžeš v „Nástroj na porovnávání modelů“, který ti umožní mezi sebou porovnat až tři modely. Stejně jako u „Nejčastějších konverzních tras“ můžeš zvolit časové období a tzv. „Hloubku pohledu“, tedy počet dnů před objednávkou. Napoprvé si určitě zvol až ⏲ 90 dní.

V následujících obrázcích porovnávám dva modely a konkrétně „Poslední interakci“ – tedy ten finish a „První interakci“ – tedy ten start.

Tento přehled vidíš i u sebe, jedná se opět o „Výchozí seskupení kanálů“.

Č.1 – zde vybíráš model/y k porovnání. Č.2 – zde vidíš procentuální změnu. Č.3 – zde konkrétní příklad, jak si vedlo organické vyhledávání. Dá se vyhodnotit, že organika funguje jako rozjížděč.

Tento přehled u sebe takto konkrétně neuvidíš, je opět mnou vytvořený „Veru“ kvůli větší konkretizaci.

Č.1 – vidíš, jak si konkrétně vedla Heureka a Zboží. Č.2 – vidíš, jak si konkrétně vedla organika na Googlu. Č.3 – vidíš, jak si konkrétně vedla placená reklama, konkrétně již výše zmíněné „Tréninkové pomůcky“. Všechny kanály jsou dobrými rozjížděči.

Zde mohu říci, že se mi potvrzují předešlé závěry 🙂 a protože jsem si dala tu práci tak vím, jak si na cestě vedou konkrétní reklamy, zbožáky či sociální sítě.

Tak a teď co s tím, když práce s „Atribučními modely“ a „Seskupením kanálů“ vypadá na vyšší dívčí? No, ono to skoro je na vyšší dívčí se dvěma doktoráty a i tak to nemusí být stoprocentní. ALE, než vyhodíš počítač 💻 z okna. Takto detailně vše nemusíš zkoumat každý měsíc, ani každý druhý. Je fajn na to občas juknout, hlavně když uděláš větší změny v rámci reklamy. Případně, když bys nějakou reklamu vypnula a najednou bys zaznamenala pokles i jinde, protože teď už víš, na jakém principu to vše funguje.

Pokud bys zatoužila po větším přehledu a chtěla bys mít i ty reklamy nebo sociální sítě hezky rozepsané, tak možnosti můžeme probrat na konzultaci.

  1. část „Mám málo objednávek, nasypu víc do reklamy“
Jsem strategická parťačka pro tvůj eShop. Naučím tě strategicky přemýšlet a provedu tě složitostmi online světa. Focusuji se na výkonnostní marketing a měřitelné výsledky.