„Mám málo prodejů, musím víc promovat“ aneb Google Analytics (prakticky) pro Online podnikatelky, 1.část

Čísla a data v byznysu jsou klíčovým ukazatelem a neměli bychom se jim vyhýbat. Existují velmi užitečné nástroje, které nám pomáhají v lepší orientaci a fundovaných rozhodnutích a jedním z těchto nástrojů může být Google Analytics.

Tento nástroj obecně vyvolává spíše strach a obavy. 😱

„To je na mě moc složité.“

„Tohle nikdy nepochopím.“

„S čísly jsem už na škole nebyla kamarádka.“

Nejprve bych chtěla zdůraznit, že práce s Google Analytics (GA) se dá naučit a dokonce to může být nakonec i zábava. Budiž ti velkou motivací, že jsem prakticky celý gympl měla z matiky čtverec a už jsem nikdy nějaké vzorečky a procenta nechtěla vidět … dnes miluji práci s GA a rovnou jsem k tomu přidala i Google Ads.

Když se ta procenta totiž týkají krásného konverzního poměru – tzn. že lidé přicházejí na web, objednávají minikurzy/konzultace a ta návštěvnost a prodeje jdou z nuly na sto, tak člověk získává úplně nový pohled … I když dřív to ta matikářka prostě neuměla tak zajímavě podat. 🤷‍♀️

Já se o to pokusím … Pokusím se ti Google Analytics představit tak, aby tě lákalo se o něj začít víc zajímat, aby ti to dávalo smysl a celé ti to přišlo nejen pochopitelné, ale i uchopitelné.

Podíváme se na konkrétní příklady z praxe a začnu tím nejobvyklejším.

„Mám málo prodejů, musím víc promovat.“

Toto je velmi častá úvaha a určitě je i správná. Bez marketingu a tzv. „Být vidět“ se moc nepohneš, protože o tobě jednoduše nikdo neví. Zároveň se nabízí velmi logická otázka – Kde budeš promovat? Kde „budeš vidět“? 👀

Čemu budeš věnovat pozornost i finance, aby to nebyla ztráta času a vyhozené peníze?

Tady ti může pomoci právě Google Analytics a jeho „AKVIZICE“.

Již v „Přehledu“ vidíš „Nejlepší kanály“, které ti na web přivádějí klienty.
Následně „Veškerá návštěvnost“ -> „Zdroj/Medium“ ti sdělí odkud konkrétně přišli a za kolik objednali.

Tento přehled s transakcemi a tržbami u sebe uvidíš, když budeš mít vše nastavené a data se budou sbírat. Pokud nic moc nevidíš, tak nezoufej i na to mám řešení a tím je Video průvodce Google Analytics pro On-line podnikatelky.

Co tedy z tohoto přehledu dat a čísel můžeš vyvodit, když přemýšlíš, kde promovat a tady máš černé na bílém, jak si jaký kanál vede.

Nabízí se hned několik možností a budu vycházet z toho, co vidíš na obrázku, i když je zobrazeno pouze pár řádků, ty si samozřejmě u sebe zobraz všechny nebo minimálně ty, kde došlo ke transakci. Zvol časové ⏱ období 30 dní, kvartál nebo celý rok a sleduj rozdíly (má vliv roční období, dovolené, svátky, akce – každý máme trošku jiný cyklus).

Ještě jednou pro představu obrázek, ze kterého budu vycházet.
  1. Vidíš, že nejlépe si vedl na všech frontách FacebookMůžeš tedy věnovat nejvíc času jemu.
  2. Vidíš, že „organic“ ti také přivádí klienty, takže SEO není úplně špatné. Mohla bys napsat pár nových článků, třeba nějakou minisérii.
  3. Vidíš, že i Instagram (IG) přivádí lidi na web. Můžeš se na něj víc zaměřit a zkusit s ním experimentovat.
  4. Vidíš, že FB a IG mají potenciálMohla by ses zaměřit na obojí a to i v rámci reklam.

To jsou čtyři zcela konkrétní možné scénáře a závěry, ale defacto čtyři různá řešení. Vysvětlím:

  1. V prvním případě si uděláš přehled 📑 promo dnů ve skupinách, budeš víc aktivní na firemní stránce, věnuješ čas přípravě postů. Třeba si založíš vlastní skupinu a absolvuješ kurz o úspěšných FB skupinách.
  2. Ve druhém případě hledáš kontakt na copywritera. Probíráte možnosti recyklace článků, další práci s texty a třeba se sama vydáš cestou nějakého copy kurzu.
  3. Ve třetím případě hledáš experta na IG. Jdete cestou storíček, učíš se pracovat s Reels, s filtry, s hashtagy, atd …
  4. Ve čtvrtém případě tě zajímá, jak pracovat s obsahem a cílením na FB a IG. Napadají tě otázky typu – „Co tam mám vlastně sdílet?“, „Mohu obsah duplikovat?“, „Sledují mě různí lidé, jak mám reklamu cílit?“. Radíš se s obsahovým stratégem a specialistou na sítě.

Vnímáš ty rozdílné možnosti a řešení? To bylo pouze pár návrhů. Určitě bych data více zkoumala a ať už bych se rozhodla pro jakoukoliv cestu, tak bych vše v GA kontrolovala, porovnávala a ujišťovala se o správnosti ✔ mého rozhodnutí.

Prošla jsem si průvodcem Google Analytics. Měla jsem už hodně věcí nastavených od člověka, který mi web dělal. Ale i přesto jsem našla něco, co bylo potřeba udělat. Jsem ráda, že jsem si průvodce koupila a mohla nahlédnout, jak GA funguje. Průvodce je jasný, srozumitelný a doporučuji ho všem, kteří mají web a chtějí aspoň trochu sledovat svá data a díky nim zlepšovat svůj byznys.

Verča Hronková, FB expertka, $uccessmINd – veronikahronkova.cz

Inspiruji svým příběhem. Prošla jsem si temnou nocí duše, ale nyní již kráčím po jiné cestě. Od zmatené dívenky s pěti diagnózami k odvážné a silné ženě podnikatelce. <<< k mému příběhu tudy >>> Na svém blogu sdílím střípky ze svého života, své myšlenky, názory a marketingové strategie pro On-line podnikatelky a eShopařky Jsem specialistka na Google Analytics a možnosti možností. Energetická roztleskávačka a každým coulem Multipotenciálka se smyslem pro celek i pro detail.