„Ta kampaň byla neúspěšná, už jí neudělám“ aneb Google Analytics (prakticky) pro Online podnikatelky, 2. část

Pokračování Google Analytics (prakticky) pro On-line podnikatelky, kde se opět zaměříme na reklamu. V první části jsem se věnovala tématu „Mám málo prodejů, musím víc promovat“ – stojí určitě za přečtení, pokud si ještě nečetla , tak >>> tudy vede cesta.

Další příklad z praxe, se kterým se setkávám a který se týká reklamy.

„Ta kampaň byla neúspěšná, už jí neudělám.“

Logická úvaha … Měla jsem prodeje? Tak to zopáknu. Neměla jsem prodeje? Tak na to kašlu. Já bych byla opatrnější, řeknu PROČ. On ten Google Analytics 📊 je trošku mrška v tom, které reklamě připíše zásluhu za konečný prodej.

Vysvětlím: Představ si to, jako když klientka objedná k tobě na konzultaci.

  • KROK 1 – Objednávka naskočí ve fakturačním systému a odešle se zálohová faktura.
  • KROK 2 – Po jejím zaplacení se odešle info o zaplacení.
  • KROK 3 – Spustí se automatizace, kde si klientka může vybrat termín konzultace.
  • KROK 4 – Den před konzultací se odešle připomínka.
  • KROK 5 – Klientka ve smluvený čas klikne na Zoom a připojí se na konzultaci.

V čem je GA mrška? Ten konečný prodej připíše Zoomu, přes který se klientka připojila na konzultaci (tedy kroku 5). Trošku nefér viď? Kdyby systém nevystavil fakturu, klientka nezaplatila a nevybrala termín tak konzultace nebude. 🤷‍♀️

Tohle je klasický nákupní proces, kdy na potenciální klientku vyskočí reklama na tvůj digi produkt, ona klikne, nic si nekoupí, ale stane se fanouškem tvé firemní stránky. Začne lajkovat, komentovat, pak si přečte tvůj článek a stáhne magnet. V navazujícím mailu jí zaujme tvá placena služba a ona si jí zakoupí.

Ve chvíli, kdy bys měla pocit (a viděla bys to i v GA přehledech), že z reklamy nic není a klientky dávají přednost článkům a informacím zdarma a tu reklamu bys vypla tak je ti asi jasné, že bys odstranila důležitou část z celého řetězce.

V podstatě by ti objednávka ve fakturačním systému nenaskočila a ty bys o nové klientce vůbec nevěděla. Podobně jako například považovat čas věnovaný tvé firemní stránce za ztracený. Možná právě ten jeden lajk u tvého postu znamenal zvyšující se důvěru u tvé nové klientky a ty bys tím přišla o další důležitou část řetězce (tvá aktivita na FB stránce asistovala při konverzi). Bohužel na principu „ten poslední slízne nejvíc smetany“ funguje většina základních GA přehledů a jak jsem už popsala, ta cesta zákazníka je složitější a delší. Vše se nemusí odehrát během jednoho dne či jedné interakce.

Schválně mrkni na tento přehled „Nejčastější konverzní trasy“, který zobrazuje všechny ty kroky k cíli (tedy od prvního kontaktu až k nákupu). Toto je „Seskupení kanálů MCF“, ale možností je víc.

Č.1 – zde vidíš, že organika hrála roli na začátku Č.2 – zde vidíš dokonce 3x sociální síť a 2x odkazující zdroj než došlo k nákupu.

Přehled s těmito přesnými názvy u sebe neuvidíš (u sebe to máš obecněji, jako na obrázku výše), to jsem si vytvořila pro vlastní potřebu. Nicméně ti chci ukázat, že ta možnost přizpůsobení tu také je, protože vidím i konkrétní sociální sítě a odkazy, které se jinak „schovají“ pod obecné názvy „sociální sít“ a „odkazující zdroj“.

Č.1 – zde konkrétněji vidíš, že trasu tvořil odkaz v rozhovoru, který jsem dělala s Hankou Č.2 – zde vidíš, že cestu odstartoval konkrétně Instagram. Č.3 – zde vidíš, že celou trasu tvořil LinkedIn.

Jaký můžeš z těchto přehledů udělat závěr? (pouze na základě toho, co je vidět na těchto dvou přehledech, řádků je tam víc) Tady ti trošku pomůžu a podělím se o své závěry:

  1. Vidím, že sociální sítě fungují ve všech fázích. Díky větší konkretizaci vidím, že Instagram a LinkedIn to rozjede, naopak na Facebooku funguje častější „kontakt“ a umí to rozehrát i zakončit. Jelikož mi jede vše organicky, tak nic moc neřeším, ale Facebook vede a mohu se na něj spíš zaměřit. Tady není, co vypínat.
  2. Organika si také umí vzít slovo, prozatím jsem do ní nic neinvestovala (interní info, nevyužívám práci SEO specialisty ani copy specialisty) a mohu vše ponechat a psát třeba častěji články. 🙏 Opět není, co vypínat.
  3. Objevují se odkazující zdroje, konkrétně je vidět okamžitý prodej díky rozhovoru. Odkazy ve článcích mají smysl, tedy hlavně funkční odkazy, na to bych měla i takhle zpětně myslet. Nic nevypínám, do budoucna dělám pro sichr přesměrování, když odkaz nějak změním 🙂

Fakt dlouho jsem nejela žádnou placenou reklamu, naopak hledám cesty, jak efektivněji pracovat s organikou a odkazy. Nicméně věřím, že obrázek sis udělala a už máš i lepší představu o tom, na jakém principu funguje většina základních přehledů a reportů v Google Analytics a proč je potřeba se na ně dívat ještě trošku hlouběji. S tím pomáhají tzv. „Atribuční modely“.

Je dobré vědět, že existuje několik modelů, které se mezi sebou dají porovnávat (dají se vytvořit i vlastní modely) a jsou i defacto takovým přehledným shrnutím, jak si který kanál vedl, jako startovač, asistovač a finalista. 🎆

Porovnávat můžeš v „Nástroj na porovnávání modelů“, který ti umožní mezi sebou porovnat až tři modely. Stejně jako u „Nejčastějších konverzních tras“ můžeš zvolit časové období a tzv. „Hloubku pohledu“, tedy počet dnů před objednávkou. Napoprvé si určitě zvol až ⏲ 90 dní.

V následujících obrázcích porovnávám dva modely a konkrétně „Poslední interakci“ – tedy ten finish a „První interakci“ – tedy ten start.

Tento přehled vidíš i u sebe, jedná se opět o „Seskupení kanálů MCF“ .

Č.1 – zde vybíráš model/y k porovnání. Č.2 – zde vidíš procentuální změnu. Č.3 – zde konkrétní příklad, jak si vedly sociální sítě. Dá se vyhodnotit, že sociální sítě zvládnou celou akci rozjet.

Tento přehled u sebe takto konkrétně neuvidíš, je opět mnou vytvořený „Veru“ kvůli větší konkretizaci.

Č.1 – vidíš, jak si konkrétně vedl Facebook. Č.2 – vidíš, jak si konkrétně vedl Instagram. Č.3 – vidíš, jak si vedl Facebook a konkrétně Lídy skupina (začala jsem pracovat s UTM parametry, proto vidím výsledky z konkrétních FB skupin). Dá se vyhodnotit, že FB a Instáč to umí rozjet a u Lídy to klapne na první dobrou. 🙂

Zde mohu závěrem říci, že se mi potvrzují předešlé závěry 🙂 a protože jsem si dala tu práci tak vím, že se mi u Lídy ve skupině daří, tak tam mohu promovat častěji (spoiler #promostreda). 😀

No, ona ta práce s „Atribučními modely“ a „Seskupením kanálů“ vypadá na vyšší dívčí a skoro to je na vyšší dívčí i se dvěma doktoráty. Navíc výsledky nemusí být stoprocentní. ALE, než vyhodíš notebook 💻 z okna. Takto detailně vše nemusíš zkoumat každý měsíc, ani každý druhý. Je fajn na to občas juknout, hlavně když uděláš větší změny v rámci reklamy nebo přidáš další sociální síť. Případně, když bys nějakou reklamu vypnula/přestala být aktivní na nějaké síti a najednou bys zaznamenala pokles i jinde, protože teď už víš, na jakém principu to vše funguje.

Pokud bys zatoužila po větším přehledu a chtěla bys mít i ty sociální sítě hezky rozepsané a svoje vlastní odkazy ve skupinách, tak jukni na mou nabídku služeb (tohle je krásná ukázka toho, jak na sebe vše navazuje, protože se nejprve „Učíme Základy“, následně „Pracujeme s odkazy“ a pak to celé zmapujeme v „Mapujeme Cestu zákazníka“).

  1. část „Mám málo prodejů, musím víc promovat“
Inspiruji svým příběhem. Prošla jsem si temnou nocí duše, ale nyní již kráčím po jiné cestě. Od zmatené dívenky s pěti diagnózami k odvážné a silné ženě podnikatelce. <<< k mému příběhu tudy >>> Na svém blogu sdílím střípky ze svého života, své myšlenky, názory a marketingové strategie pro On-line podnikatelky a eShopařky Jsem specialistka na Google Analytics a možnosti možností. Energetická roztleskávačka a každým coulem Multipotenciálka se smyslem pro celek i pro detail.