Pokračování Google Analytics (prakticky) pro On-line podnikatelky, kde se opět zaměříme na reklamu. V první části jsem se věnovala tématu „Mám málo prodejů, musím víc promovat“ – stojí určitě za přečtení, pokud si ještě nečetla , tak >>> tudy vede cesta.
Další příklad z praxe, se kterým se setkávám a který se týká reklamy.
Logická úvaha … Měla jsem prodeje? Tak to zopáknu. Neměla jsem prodeje? Tak na to kašlu. Já bych byla opatrnější, řeknu PROČ. On ten Google Analytics 📊 je trošku mrška v tom, které reklamě připíše zásluhu za konečný prodej.
Vysvětlím: Představ si to, jako když klientka objedná k tobě na konzultaci.
V čem je GA mrška? Ten konečný prodej připíše Zoomu, přes který se klientka připojila na konzultaci (tedy kroku 5). Trošku nefér viď? Kdyby systém nevystavil fakturu, klientka nezaplatila a nevybrala termín tak konzultace nebude. 🤷♀️
Tohle je klasický nákupní proces, kdy na potenciální klientku vyskočí reklama na tvůj digi produkt, ona klikne, nic si nekoupí, ale stane se fanouškem tvé firemní stránky. Začne lajkovat, komentovat, pak si přečte tvůj článek a stáhne magnet. V navazujícím mailu jí zaujme tvá placena služba a ona si jí zakoupí.
Ve chvíli, kdy bys měla pocit (a viděla bys to i v GA přehledech), že z reklamy nic není a klientky dávají přednost článkům a informacím zdarma a tu reklamu bys vypla tak je ti asi jasné, že bys odstranila důležitou část z celého řetězce.
V podstatě by ti objednávka ve fakturačním systému nenaskočila a ty bys o nové klientce vůbec nevěděla. Podobně jako například považovat čas věnovaný tvé firemní stránce za ztracený. Možná právě ten jeden lajk u tvého postu znamenal zvyšující se důvěru u tvé nové klientky a ty bys tím přišla o další důležitou část řetězce (tvá aktivita na FB stránce asistovala při konverzi). Bohužel na principu „ten poslední slízne nejvíc smetany“ funguje většina základních GA přehledů a jak jsem už popsala, ta cesta zákazníka je složitější a delší. Vše se nemusí odehrát během jednoho dne či jedné interakce.
Jaký můžeš z těchto přehledů udělat závěr? (pouze na základě toho, co je vidět na těchto dvou přehledech, řádků je tam víc) Tady ti trošku pomůžu a podělím se o své závěry:
Fakt dlouho jsem nejela žádnou placenou reklamu, naopak hledám cesty, jak efektivněji pracovat s organikou a odkazy. Nicméně věřím, že obrázek sis udělala a už máš i lepší představu o tom, na jakém principu funguje většina základních přehledů a reportů v Google Analytics a proč je potřeba se na ně dívat ještě trošku hlouběji. S tím pomáhají tzv. „Atribuční modely“.
Je dobré vědět, že existuje několik modelů, které se mezi sebou dají porovnávat (dají se vytvořit i vlastní modely) a jsou i defacto takovým přehledným shrnutím, jak si který kanál vedl, jako startovač, asistovač a finalista. 🎆
Porovnávat můžeš v „Nástroj na porovnávání modelů“, který ti umožní mezi sebou porovnat až tři modely. Stejně jako u „Nejčastějších konverzních tras“ můžeš zvolit časové období a tzv. „Hloubku pohledu“, tedy počet dnů před objednávkou. Napoprvé si určitě zvol až ⏲ 90 dní.
V následujících obrázcích porovnávám dva modely a konkrétně „Poslední interakci“ – tedy ten finish a „První interakci“ – tedy ten start.
Zde mohu závěrem říci, že se mi potvrzují předešlé závěry 🙂 a protože jsem si dala tu práci tak vím, že se mi u Lídy ve skupině daří, tak tam mohu promovat častěji (spoiler #promostreda). 😀
No, ona ta práce s „Atribučními modely“ a „Seskupením kanálů“ vypadá na vyšší dívčí a skoro to je na vyšší dívčí i se dvěma doktoráty. Navíc výsledky nemusí být stoprocentní. ALE, než vyhodíš notebook 💻 z okna. Takto detailně vše nemusíš zkoumat každý měsíc, ani každý druhý. Je fajn na to občas juknout, hlavně když uděláš větší změny v rámci reklamy nebo přidáš další sociální síť. Případně, když bys nějakou reklamu vypnula/přestala být aktivní na nějaké síti a najednou bys zaznamenala pokles i jinde, protože teď už víš, na jakém principu to vše funguje.
Pokud bys zatoužila po větším přehledu a chtěla bys mít i ty sociální sítě hezky rozepsané a svoje vlastní odkazy ve skupinách, tak jukni na mou nabídku služeb (tohle je krásná ukázka toho, jak na sebe vše navazuje, protože se nejprve „Učíme Základy“, následně „Pracujeme s odkazy“ a pak to celé zmapujeme v „Mapujeme Cestu zákazníka“).
Již 3. rokem intenzivně pracuji na svém online podnikání. Potřebovala jsem lépe vyhodnocovat svá data na Google Analytics. Na Veroniku jsem narazila na Facebooku zcela náhodou. Hned při první konzultaci jsme si „padly do oka“.
Verča jde ihned k věci, vše učí velice přehledně, systematicky a srozumitelně. Za těch několik konzultací jsem se naučila mít ucelený přehled, jak GA funguje, jak mi může pomoci v mém podnikání a také jak přesně sledovat cestu mého zákazníka. ☺☺ Služby Veroniky vřele doporučuji, nakopne to vaše podnikání do výšin. ♥♥Lenka Čermáková, Low carb expertka – lenyinspirace.cz