Kdy s eShopem raději ani nezačínat aneb Nejčastější mylná očekávání začátečníků

„Mám skvělý nápad – rozjedu vlastní eShop“

S tímto entuziasmem začíná snad každý budoucí eShopař, aby po čase ztratil veškeré nadšení, motivaci a do roka to zavřel. V tom lepším případě. V tom horším prodlužuje svou agónii a nechce si přiznat, že si na sebe ušil bič.

Tento článek píši proto, abych vám zničila iluze a otevřela oči. Proč? Až příliš dlouho jsem spolupracovala s těmito nadšenými budoucími eShopaři a sledovala z první řady jejich zklamání. E-shop je totiž jedna z nejtěžších forem on-line podnikání.

Nejčastější mylná očekávání

  1. Na rozjezd není třeba moc peněz
  2. ❌To si jen „naklikám“
  3. ❌Hned začnu prodávat a vydělávat
  4. ❌To zvládnu z obýváku
  5. ❌Budu mít spoustu volného času

1. Money, money, money 💲

Stačí nějaké free řešení, obchodní podmínky zkopíruji, zboží od dodavatele jen přepošlu a občas něco zdarma postnu na sociální sítě.

Oukej, ale takhle fakt neee … Neříkám, že je ideální začínat s řešením na míru za XX tisíc, ale pokud do toho jdete s mindsetem „co nejlevněji“ nebo nejlépe „zdarma“, tak to ani nezačínejte.

Ani jako zprostředkovatelé (neprodáváte své výrobky, ale fungujete jako prostředník/zprostředkovatel mezi dodavatelem a koncovým zákazníkem) si nemůžete dovolit jít do toho bez nějakého kapitálu a bude vás pálit každý nevyzvednutý balíček nebo zpožděná dobírka.

2. Klik sem, klik tam

Založte si eShop snadno a rychle. Vše na pár kliků. Jednodušší už to být nemůže.

Tyto hlášky jsou líbivé, ale to je tak vše. Díky nápovědě si možná naklikáte krabicová řešení (například Shoptet), ale víte jak přemýšlet nad texty? Víte jak strukturovat kategorie? Víte jaká doprava a platba je právě pro vás nejvhodnější? Možná zjistíte, že klikání bylo na tom všem to nejjednodušší.

3. Do půl roku mě to živí

Dnes to spustím, zítra mi začnou naskakovat objednávky, pozítří si jdu koupit Ferrari.

Ano, pošlete odkaz všem svým známým, kamarádům a rodině … těm dáte slevu (btw slevové kupóny jsou zrovna u Shoptet doplněk v ceně 200 Kč měsíčně – pokud máte free verzi, ale není problém si to otestovat na 10 dní zdarma, takže to kámoši stihnou). V druhém kole to postnete k sobě na FB profil a možná si vyhledáte skupiny, kam se ten odkaz dá také vložit. Ve třetím kole rozešlete emaily všem svým kontaktům včetně toho opraváře, který vám před dvěma lety spravoval kapající kohoutek … a tím končíte.

Těch 5,10,20 objednávek (podle sortimentu) je super a vyvolá to pocit, jak je to vlastně snadné. Vždyť se to rozkřikne. 📣 Nerozkřikne. 📣

Opravdu přemýšlíte nad tím, jak o sobě dáte vědět? Jak o sobě budete dávat pravidelně vědět a povede to k objednávkám?

4. Sklep nemusí sloužit jen pro úschovu jízdního kola

Nepotřebuji žádný sklad, to přinejhorším strčím někam do kouta a krabice se vždycky hodí.

Opět největší omyl hlavně u zprostředkovatelů, že se zboží vlastně „otočí“. Dropshipping (obchodní forma spolupráce s poskytovatelem zboží, který vlastní sklad a posílá zboží) přece frčí. Zákazníci slyší na zboží skladem, tak to prostě je a pokud si necháváte zboží posílat k vám a pak až odesíláte zákazníkovi, tak to není skladem!

Dropshipping může fungovat, ale veškerá zodpovědnost jde za vámi. V dalším případě, pokud vám dodavatel odmítne posílat zboží přímo a vy v celém tom kolečku fungujete jako mezičlánek, tak proč by vás zákazník nemohl rovnou obejít? Proč má čekat až zboží naskladníte?

Také je tu možnost převést celou logistiku (známé pod termínem „Fulfillment“), ale to má nejen svá pro, ale také svá proti.

Prostě a jednoduše, s těmi sklady to není tak easy ať už jste zprostředkovatel, výrobce nebo dovozce (či mix).

5. To se bude dovolenkovat 🌍

On-line podnikatelé mohou podnikat odkudkoliv, stačí notebook a funkční wifi.

Na tohle bacha! Pokud chcete volné víkendy a minimálně dvoutýdenní dovolenou, tak si nepořizujte eShop. Sice můžete vyřizovat hovory v pyžamu, ale s volnem jen tak nepočítejte, protože zákazníci volno neznají.

I když dáte na eShop info o probíhající dovolené, i když je dle kalendáře víkend tak jste jednou on-line = vždy dostupní. V tomto případě je fajn kamenná prodejna, kdy máte na dveřích od – do a nazdar.

Lepší být připraven

Snažila jsem se popsat tvrdou realitu eShopařů a zároveň je toto úvodní článek pro sérii s názvem „Podnikatelské pasti“. Být eShopařem může být skvělé, ale je potřeba odhodit růžové brýle. Bohužel dost začátečníků do roka skončí a obecně platí, že první 3 roky jsou kritické … Proto je lepší s tím počítat. 😉

💎 ze života eShopaře

  • zákazníci volají v pátek v 11 večer nebo v neděli v 6 ráno kvůli dotazu
  • zákazníci objednají v neděli večer a volají v pondělí ráno, kde mají zboží
  • všechny faily na straně dopravců jsou zákazníky vnímány, jako faily eShopaře
  • zákazník si nemusí vyzvednout balíček, když si tu objednávku rozmyslí nebo, když dané zboží objedná z více eShopů (známé jako „běžná Vánoční 🌲 praxe“)

Pokud jsem tě tímto článkem nijak nešokovala ani nepřekvapila, protože už víš, že tohle je normálka a naopak ti to přišlo úsměvné, tak AHOJ eShopaři. 😊

On ten byznys nemusí být dokonalý, může to zadrhávat a už docházejí nápady, jak to dál posouvat, ale to nevadí … Proto existují lidé, se kterými to můžeš konzultovat a získat nový úhel pohledu. Lidé, kteří se přímo specializují na možnosti a dokonce i na možnosti možností, jako třeba JÁ. 😉

nebo mrkni na Trik pro eShopařky

eShopařině zdar 💪

Inspiruji svým příběhem. Prošla jsem si temnou nocí duše, ale nyní již kráčím po jiné cestě. Od zmatené dívenky s pěti diagnózami k odvážné a silné ženě podnikatelce. <<< k mému příběhu tudy >>> Na svém blogu sdílím střípky ze svého života, své myšlenky, názory a marketingové strategie pro On-line podnikatelky a eShopařky Jsem specialistka na Google Analytics a možnosti možností. Energetická roztleskávačka a každým coulem Multipotenciálka se smyslem pro celek i pro detail.