S tímto entuziasmem začíná snad každý budoucí eShopař, aby po čase ztratil veškeré nadšení, motivaci a do roka to zavřel. V tom lepším případě. V tom horším prodlužuje svou agónii a nechce si přiznat, že si na sebe ušil bič.
Tento článek píši proto, abych ti zničila iluze a otevřela oči. Proč? Až příliš dlouho jsem spolupracovala s těmito nadšenými budoucími eShopaři a sledovala z první řady jejich zklamání. E-shop je totiž jedna z nejtěžších forem on-line podnikání.
Stačí nějaké free řešení, obchodní podmínky zkopíruji, zboží od dodavatele jen přepošlu a občas něco zdarma postnu na sociální sítě.
Oukej, ale takhle fakt neee … Neříkám, že je ideální začínat s řešením na míru za XX tisíc, ale pokud do toho jdeš s mindsetem „co nejlevněji“ nebo nejlépe „zdarma“, tak to ani nezačínej.
Ani jako zprostředkovatel (neprodáváš své výrobky, ale funguješ jako prostředník/zprostředkovatel mezi dodavatelem a koncovým zákazníkem) si nemůžeš dovolit jít do toho bez nějakého kapitálu a bude tě pálit každý nevyzvednutý balíček nebo zpožděná dobírka.
Založte si eShop snadno a rychle. Vše na pár kliků. Jednodušší už to být nemůže.
Tyto hlášky jsou líbivé, ale to je tak vše. Díky nápovědě si možná naklikáš krabicové řešení (například Shoptet), ale víš jak přemýšlet nad texty? Víš jak strukturovat kategorie? Víš jak sestavit nabídku zboží? Víš jaká doprava a platba je právě pro tebe nejvhodnější? Možná zjistíš, že klikání bylo na tom všem to nejjednodušší.
Dnes to spustím, zítra mi začnou naskakovat objednávky, pozítří si jdu koupit Ferrari.
Ano, pošleš odkaz všem svým známým, kamarádům a rodině … těm dáš slevu (btw slevové kupóny jsou zrovna u Shoptet doplněk v ceně 200 Kč měsíčně – pokud máš free verzi, ale není problém si to otestovat na 10 dní zdarma, takže to kámoši stihnou). V druhém kole to postneš k sobě na FB profil a možná si vyhledáš skupiny, kam se ten odkaz dá také vložit. Ve třetím kole rozešleš e-maily všem svým kontaktům včetně toho opraváře, který ti před dvěma lety spravoval kapající kohoutek … a tím končíš.
Těch 5,10, 20 objednávek (podle sortimentu) je super a vyvolá to pocit, jak je to vlastně snadné. Vždyť se to rozkřikne. 📣 Nerozkřikne. 📣
Opravdu přemýšlíš nad tím, jak o sobě dáte vědět? Jak o sobě budeš dávat pravidelně vědět a povede to k objednávkám?
Nepotřebuji žádný sklad, to přinejhorším strčím někam do kouta a krabice se vždycky hodí.
Opět největší omyl hlavně u zprostředkovatelů, že se zboží vlastně „otočí“. Dropshipping (obchodní forma spolupráce s poskytovatelem zboží, který vlastní sklad a posílá zboží) přece frčí. Zákazníci slyší na zboží skladem, tak to prostě je a pokud si necháváš zboží posílat k sobě a pak až odesíláš zákazníkovi, tak to není skladem!
Dropshipping může fungovat, ale veškerá zodpovědnost jde za tebou. V dalším případě, pokud ti dodavatel odmítne posílat zboží přímo a ty v celém tom kolečku funguješ jako mezičlánek, tak proč by tě zákazník nemohl rovnou obejít? Proč má čekat až zboží naskladníš?
Také je tu možnost převést celou logistiku (známé pod termínem „Fulfillment“), ale to má nejen svá pro, ale také svá proti.
Prostě a jednoduše, s těmi sklady to není tak easy ať už jsi zprostředkovatel, výrobce nebo dovozce (či mix).
On-line podnikatelé mohou podnikat odkudkoliv, stačí notebook a funkční wifi.
Na tohle bacha! Pokud chceš volné víkendy a minimálně dvoutýdenní dovolenou, tak si nepořizuj eShop. Sice můžeš vyřizovat hovory v pyžamu, ale s volnem jen tak nepočítej, protože zákazníci volno neznají.
I když dáš na eShop info o probíhající dovolené, i když je dle kalendáře víkend tak jsi jednou on-line = vždy dostupný. V tomto případě je fajn kamenná prodejna, kdy máš na dveřích od – do a nazdar.
Snažila jsem se popsat tvrdou realitu eShopařů, tak to prostě je. Být eShopařem může být skvělé, ale je potřeba odhodit růžové brýle. Bohužel dost začátečníků do roka skončí a obecně platí, že první 3 roky jsou kritické … Proto je lepší s tím počítat. 😉
Pokud jsem tě tímto článkem nijak nešokovala ani nepřekvapila, protože už víš, že tohle je normálka a naopak ti to přišlo úsměvné, tak AHOJ eShopaři. 😊
On ten byznys nemusí být dokonalý, může to zadrhávat a už docházejí nápady, jak to dál posouvat, ale to nevadí … Proto existují lidé, se kterými to můžeš konzultovat a získat nový úhel pohledu. Třeba se mnou to můžeš probrat na konzultaci. 😉